Thursday, December 24, 2009

Nasi Lemak Pandan Versi Kukus

Salam,ni ler menu breakfast anak2 kat umah cum ibu punya lunch kat ofc,sebenarnya ari sabtu tu dah buat nasi lemak cuma bukan versi ijo utk bekalan ke water theme park tp mungkin anak2 makan tak puas,so chik buat pulak versi ijo.Anak2 kalau ngan nasi lemak mmg depanye pebret makan ulang2 sampai habis,so ibu kalau nak buat nasi mmg kena buat lebih le.

N & The geng yg tak cukup korum sbbnya ikan bilis lupa nak masuk,

Chik lebih suke masak nasik lemak stail kukus,sesape yg nak tengok pengukus nasi lemak tu boleh tengok disini.so masa rendam beras malam tadi chik masukkan sekali pandan paste + pewarna hijau.
Resepi yang chik selalu guna,ambik dr Myr.Thanks tuan punya rcp chik CnP kat sini senang nnti nak buat rujukan di masa hadapan.

Nasi Lemak Kukus ~ By Noya

Bahan-bahan ( 4 @ 5 org )
  • 5 cawan beras
  • 2 biji pati santan~ chik hanya gunakan 100ml pati santan
  • 3 helai daun pandan
  • Garam secukup rasa
  • Halia*
  • Halba*
  • Bawang Merah + Bwg Putih*
  • * Bahan-bahan ni Chik tambah sendiri

Cara-cara

  1. Didihkan air dalam pengukus. Basuh beras dan kukus dalam pengukus selama 20 minit atau beras separuh masak. Keluarkan beras dari pengukus dan rendam dengan air sekurang-kurangnya 3-4 jam supaya beras memanjang 2 kali ganda.~Chik rendam semalaman.
  2. Tukar air selalu jika perlu penyejukan lebih cepat. Setelah itu, kukus semula beras yang telah memanjang tadi hingga masak atau lebih kurang 15 minit. Keluarkan nasi yang telah masak dan gaul bersama santan yang telah dicampur garam dan biar seketika atau 10 minit supaya santan menyerap masuk dalam beras. Akhir sekali, kukus lagi sekali bersama daun pandan hingga nasi kelihatan berderai, cantik dan santan yang terserap tadi masak.
  3. Tambahan: Semasa mengukus, lubangkan dengan jari beras tersebut supaya masak serata. Sekiranya hendak makan pada pagi, kukus dan rendam pada waktu malam sebelum. Lebih lama rendam, lebih panjang beras. Nasi lemak kukus ini lebih sedap dari yang ditanak biasa dan lebih untung kerana tiada kerak.


7 comments:

  1. ChikMin..
    ijo nyeee....ngencesss nengok sambal itewww...Sungguh menawan kalbuuu

    ReplyDelete
  2. menarik pulak ns lemak di kalekan ijoouuuu!!! tak le nmpak blurrrr je.hehehe

    ReplyDelete
  3. Uish..sedapnya! Love want some pls!...waiting with my plate! ;) hehex!

    ReplyDelete
  4. masyaAllah... save resepnya, lezatnya

    ReplyDelete
  5. >azian hihihih jom kita makan sesama
    >nenie sambal pebret sekeluarga tu
    >kak watie kak jom kita makan sesama
    >ain a ah sesekali tukar kaler baju hihihih
    >love okey love come still got some hihiih
    >admin tq no prob

    ReplyDelete

Reply